السلام عليكماحببت اخذ استشارتكم حول نسب الدهون في جسمي Ldl=1115 hdl=409
01:36 ص الخميس 07 نوفمبر 2019
السلام عليكماحببت اخذ استشارتكم حول نسب الدهون في جسمي Ldl=1115 hdl=409 triglyceride=268 scholestrol=206 vldl=536 وزني100kg طولي179 cm عمري34 واذا امكن انواع الاغذية التي يجب اكلها وحبذا تكون على شكل جدول او موقع على شبكة الانترنيت تبين انواع الاغذية شكرا عالمساعدة سنان
في ارتفاع في نسب الكوليسترول الضار والدهون الثلاثية .. ودة له تأثير علي المدي الطويل خصوصًا علي القلب والشرايين ، محتاج تقلل من الاكلات اللي بتحتوي علي الدهون المشبعة الموجودة في الدهون الحيوانية واللحمة الضاني وكمان الزيوت المهدرجة الموجودة في بعض المنتجات المصنعة ونعتمد اكتر علي الدهون الغير مشبعة الموجودة في الاسماك والزتون وزيت الزيتون والمكسرات ،
مع اتباع نظام غذائي لإنقاص الوزن بيحتوي علي نسبة كبيرة من الألياف الورقية والخضروات وبعض من النشويات الصحية زي الدقيق الاسمر والشوفان والبطاطس والبطاطا بكميات مناسبة مع تناول البروتين الصافي من الدهون زي اللحوم الحمراء صدور الدجاج صدور الديك الرومي والاسماك ومع ممارسة الرياضة بشكل منتظم دة هيؤدي لنزول الوزن بشكل عام وانخفاض نسب الكوليسترول الضار في الجسم.