ما الذي يؤثر على مستوى مخزون الحديد في الدم؟؟؟
02:48 ص الجمعة 06 ديسمبر 2019
لو في حاجة بتسحب من كمية الحديد اللي موجودة في الدم من غير تعويض عن طريق الاكل دة بيأثر علي مخزون الحديد في الجسم زي حد مش بيتناول اطعمة غنية بالحديد او حد بيعاني من النزيف زي مثلا في حالات الدورة الشهرية الكثيفة او حالات الاصابات او زي حالات قرح المعدة او حالات الاصابة بالديدان .. كل دي حالات ممكن تؤدي لفقد في الحديد من الدم وبالتالي يقل مخزون الحديد في الجسم