السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بنتي عندها 13 سنة عندها نسبة الأنيميا 10
02:10 م الثلاثاء 06 أغسطس 2019
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بنتي عندها 13 سنة عندها نسبة الأنيميا 10، وبتعاني من أعراض دوخة على طول والبريود عندها مرتين في الشهر حضرتك المفروض تاخد إيه وكده وإيه علاج الأنيميا شكرا وآسفة على الإطالة.
بنتك لسه صغيرة محتاجة دكتور يتابع حالتها بشكل مباشر ويديها كورس علاج نقص الحديد عشان نتجنب حدوث الأنيميا، ده أولًا.
ثانيًا محتاجة تركزي على المأكولات الغنية بالحديد زي الكبدة وزي كبدة الفراخ والأوانص زي اللحوم الحمرا واللحوم البيضة والأكلات النباتية زي السبانخ والبتنجان والملوخية.