لم يتم العثور على نتائج البحث
السلام عليكم انا محمود 38 عام طولي 180سم استطعت بحمد الله ان احقق انجاز
11:35 ص الأربعاء 15 مايو 2019
السلام عليكم انا محمود 38 عام طولي 180سم استطعت بحمد الله ان احقق انجاز بالتخسيس من وزن 150 كجم الى 77 كجم في 13 شهر ولكنني اعاني من امرين الاول: الترهلات ما الحل المثالي لعلاجها سواء طبيعي او طبي الثاني: تثبيت الوزن اخاف جدا من فكرة تثبيت الوزن فكلما حاولت التنفيذ يزيد وزني فاعاود للريجيم مره اخرى ما الطريقه الصحيحه لتثبيت الوزن بدون زيادة شكرا
بالنسبة لسؤالك الاول:
ما شاء الله إنت نزلت قدر كبير من الوزن و ده طبيعي يسيب بعض الترهلات. الترهلات دي ليها أكتر من حل:
- النظام الصحي المتوازن الغني بالفيتامينات و المعادن و البروتين مع شرب كميات كافية من الماية و
ممارسة الرياضة هيساعد مع الوقت في شد الترهلات بشكل طبيعي
- فيه بعض الحلول مع أطباء الجلدية ممكن تساعد فممكن تستشير حد منهم
- الجراحة التجميلية لشد الجلد و الترهلات
أما بالنسبة للتثبيت فالفكرة هو إنك تمشي بشكل متوازن في أكلك و المفروض إنك إكتسبت عادات غذائية جديدة و صحية و طبعا ممارسة الرياضة بتلعب دور مهم