ما نوع النصائح الغذائية التي يقدمها الطبيب لعلاج السمنة؟ومتى يوصى الطبيب
04:12 م الثلاثاء 08 أكتوبر 2019
ما نوع النصائح الغذائية التي يقدمها الطبيب لعلاج السمنة؟ ومتى يوصي الطبيب بالتدخل الجراحي؟
حسب درجة السمنة وطبيعة الجسم بنقدر نحدد النصائح الأفضل وهل محتاجين تدخل جراحي ولا لا، لكن في العموم نوصي دايمًا بعمل نظام غذائي ورياضي مناسب لطبيعة الجسم وطريقة استجابته وده عن طريق إجراء تقييم كامل للحالة بالأول، ومع الاستمرار على النظام المناسب لينا بنقدر نوصل للوزن اللي عايزينه إن شاء الله.