وزني 86 وأعاني زيادة الأملاح في الجسم وجسمي قابل للسمنة بي شي بسمن، وكمان
12:32 م السبت 17 أغسطس 2019
وزني 86 وأعاني زيادة الأملاح في الجسم وجسمي قابل للسمنة بي شي بسمن، وكمان أبغي علاج دهون البطن وسد الشهية أبغي أعرف كمان نصائح لي علاج السمنة المفرطة.
يبدأ علاج السمنة المفرطة بأكثر من خطوة:
تنظيم الأكل وليس الحرمان أو منع الأكل، بمعنى إني دايمًا أكل وجبات متنوعة على مدار اليوم متوازنة في البروتين وبقلل فيها النشويات مع تناول الخضروات علي مدار اليوم والقليل من الفواكه.
مهم كمان على الجانب الآخر ممارسة الرياضة بانتظام وزيادة المجهود البدني، حتى لو هبدأ بالمشي الخفيف بهدف تطوير الرياضة بالتدريج وده هيفيدني كتير جدًا.
بالنسبة لو عايزين نعمل نظام مخصصده بيحتاج تقييم كامل لحالتك عشان نقدر نوصل لأفضل نظام غذائي تقدري تمشي عليه.