أنا عمري 38 عام طولى تقريبا 170 سم ووزني يتراوح ما بين 74 إلى 75 كيلو
02:51 م الإثنين 25 نوفمبر 2019
أنا عمري 38 عام طولى تقريبا 170 سم ووزني يتراوح ما بين 74 إلى 75 كيلو، الجزء العلوي من جسمي متناسق ورياضي ولكن المشكلة في منطقة البطن فقط الكرش ليس كبيرًا بشكل ملحوظ ولكن يوجد كرش ويعيقني عند ارتداء الملابس، كيف أتخلص منه سواء بنظام غذائي أو أدوية تخسيس لهذه المنطقة فقط، وشكرًا.
في البداية لا أنصح بتناول أي أدوية غير تحت إشراف مختص متابع لحالتك عن قرب.
تاني حاجة طالما في تراكم دهون البطن أو في أي منطقة في الجسم يدل على أن أكلنا ملخبط وفي نسبة عالية من السكريات والنشويات البسيطة، فمحتاجين نعمل نظام متوازن يناسب احتياجات جسمنا ونقدر نوصل به لهدفنا مع ممارسة نشاط رياضي مناسب للوزن والشكل إللي عايزين نوصله؛ وهذا يحتاج إلى تقييم كامل الأول ليك عشان نقدر نحدده بدقة وتقدر تستمر عليه وتلاقي نتيجة مرضية.