السلام عليكم عمري 37 سنة وطولي 175 سم ووزني 96 كجم ومريض سكر النوع الثانى
02:54 م السبت 28 سبتمبر 2019
السلام عليكم عمري 37 سنة وطولي 175 سم ووزني 96 كجم ومريض سكر النوع الثانى ومنذ يوم 25/7/2019 اتبعت نظام الصيام المتقطع وقللت أكل الأرز والمكرونة والخبز وفقدت وزني من 110 كجم إلى الوزن الحالي، لكن المشكلة أنه ثابت من أسبوع أو 10 أيام أريد معرفة السبب رغم أنه مقاسات الملابس تغيرت وعاوز أنزل الوزن تاني وحابب أوصل وزني إلى 80 أو 70 كجم علمًا بأن السكر التراكمي انخفض من 13 إلى 7 والسكر صايم 98 وفاطر 105 وكنت أتناول كلوفاج 1000.
وعليكم السلام
براڤو عليك إنك قدرت تنزل في الوزن.
مرحلة ثبات الوزن في الدايت من المراحل الطبيعية، ويمر بها معظم الناس إللي بتخس، حلها إننا بنبدأ نعمل بعض التغيرات الاستراتيجية في النظام الغذائي والرياضي بما يتناسب مع المرحلة عشان يرجع الجسم يستجيب.
وعشان نعمل ده لازم نعمل تقييم كامل لحالتك عن قرب ولوجود مرض السكر من النوع الثاني، لا بد من وضع نظام مفصل لحالتك عشان ميأثرش علي صحتك بأي شيء سلبي.