أعاني من اكتئاب من الدرجه التانيه وتكييس علي المبايض من خمس سنوات اتبعت
10:45 م الثلاثاء 07 يوليه 2020
أعاني من اكتئاب من الدرجه التانيه وتكييس علي المبايض من خمس سنوات اتبعت نظام غذائي كيميائي وفقدت بسببه ٣٠ كيلو خلال سنه وبعدها مباشرة اصيبت باكتئاب حاد وزاد وزني بشكل كبير وخلال فترة قصيرة اكتسبت خلال أول سنه ٣٥ كيلووأناالان بعد خمس سنوات وزني الحالي ١٦٣ كيلو مع العلم إن طولي ١٦٠ سم أريد معرفه عدد السعرات الحرارية التي احتاجها لانقاص وزني بشكل صحي وأفضل نظام غذائي يمكن أن اتبعه؟ وشكرا
افضل نظام غذائي ممكن نتبعه هو النظام اللي بيكون متفصل مخصوص لحالتنا بعد تقييم كامل لينا.. عشان نقدر نستمر عليه وننزل في الوزن بالتدريج ونقدر نحافظ عليه بعد كدة. لان مش الهدف انزل في وقت قصر ويأثر على صحتي وارجع ازيد أكتر في وقت قصير .